Contact tel:06 - 197 889 80 mail:dennis@osteopathie-enschede.nl

Migraine behandeling

Migraine is één van de meest veelvoorkomende neurologische aandoeningen binnen Europa. Het beïnvloedt de mogelijkheid tot werken en de kwaliteit van leven in zeer sterke mate. Medicamenteuze therapie wordt gezien als de ‘gouden standaard’. In Nederland komt migraine bij ongeveer 400.000 mannen en 1.000.000 vrouwen voor.

Er is onlangs (2011) een studie geweest naar de effectiviteit van osteopathie bij de behandeling van migraine.

42 vrouwelijke patiënten werden voor deze studie willekeurig onderverdeeld in 2 groepen. 21 patiënten werden geplaatst in de interventiegroep en 21 patiënten werden in de controlegroep geplaatst. Er werden vragenlijsten ingevuld die betrekking hadden op de heftigheid en frequentie van de migraine, een algemene pijn-vragenlijst en een vragenlijst die betrekking heeft op de kwaliteit van leven. Deze vragenlijsten werden ingevuld voor het onderzoek en 6 maanden na de start van het onderzoek.

De interventiegroep kreeg 5 maal een osteopatisch consult van 50 minuten met een tussentijd van 2 weken en dus binnen een totaaltijd van 10 weken. De controlegroep kreeg geen osteopathie, manuele therapie, fysiotherapie, of andere ‘soortgelijke’ therapie tijdens deze periode. Beide groepen mochten hun voorgeschreven medicatie wel gebruiken indien nodig.

Aan het einde van de zes maanden gaf de interventiegroep aan dat de pijnintensiteit en de duur van een migraine-aanval significant gereduceerd was in verhouding met de 6 maanden daarvoor en in vergelijking met de controlegroep.

Deze studie heeft aangetoond dat een osteopatische interventie een gunstige bijdrage kan leveren bij migraine-klachten.

img_3247